Stappenplan verkoopbemiddeling

1. VRIJBLIJVENDE WAARDEBEPALING /KENNISMAKINGSGESPREK

Tijdens het eerste bezoek aan uw woning, zal uw woning door mij uitgebreid opgenomen worden. Het is dan handig om alvast een oud taxatierapport en/of bouwtekeningen gereed te hebben liggen waar belangrijke informatie uitgehaald kan worden.  

Na de opname van de woning zal ik de marktwaarde van uw woning met u bespreken en u een advies uitbrengen over welke vraagprijs u het beste kunt gaan hanteren. In sommige gevallen kan het voorkomen, dat een woning meer onderzoek vergt dan kom ik er op een later moment bij u op terug. Daarnaast zal ik mijn werkwijze aan u uitleggen, zodat u precies weet wat u zoal kunt verwachten.

2. IN VERKOOP NAME/COMPLETERING DOSSIER

Indien u akkoord bent, kan uw woning direct in de verkoop genomen worden, waarbij wij de bemiddelingsopdracht samen met u doornemen. Ook zal er nog een vragenlijst ingevuld worden en een lijst met roerende zaken, zodat wij de kijkers zo uitgebreid mogelijk kunnen informeren en daardoor (juridische) problemen achteraf voorkomen kunnen worden. Indien gewenst kunnen wij deze lijsten samen invullen, maar deze kan ik u ook digitaal of in een papieren versie verstrekken, zodat u deze zelf op het gemakje in kunt vullen.

Ik zal de fotograaf opdracht geven om een afspraak met u te maken voor het maken van de foto’s. U ontvangt hier van tevoren ook tips voor om uw woning zo goed mogelijk te kunnen presenteren. Een goede eerste indruk van uw woning is eigenlijk het allerbelangrijkste in het verkoopproces. Probeert u er dan ook voor zorg te dragen dat uw woning zo goed mogelijk gepresenteerd wordt. U kunt hierbij denken aan het weghalen van teveel meubels/een tapijt/planten/prullaria etc. zodat de vertrekken goed tot hun recht komen. Soms is het verstandig om donkere of gekleurde muren wit te maken en nog kleine onderhoudswerkzaamheden uit te voeren in de woning zoals schilderwerk, nieuwe kitranden in douche, douchedeur kalkvrij maken, hang- en sluitwerk goed vastmaken etc. Hoe beter de woning gepresenteerd wordt hoe hoger de opbrengst. Naar verhouding zijn het kleine investeringen, met grote resultaten! Dit is geen verplichting, maar een advies waar u vrij in bent om deze wel of niet op te volgen.

3. VERKOOPSTYLING

Voor sommige woningen kan het raadzaam zijn om de woning te restylen c.q. verkoopklaar te maken. Dit kunt u zelf doen, maar ook uitbesteden. Uiteraard geven wij u (indien nodig) tips om uw woning beter te presenteren voor de verkoop van uw woning. Indien gewenst kunnen wij u echter ook in contact brengen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restylen van woningen.

4. PLATTEGRONDEN

Omdat niet iedereen via foto’s een juiste inschatting kan maken van de ruimtes die uw woning te bieden heeft, worden er door een gespecialiseerd bedrijf plattegronden gemaakt van uw woning. Op deze manier kunnen belangstellenden in één oogopslag zien wat de mogelijkheden van uw woning zijn, zo kunnen zij bijvoorbeeld zien of er een muur weggehaald kan worden om een ruimte te vergroten. Tevens zal dit bedrijf zorgdragen voor een meetrapport gebaseerd op de BBMI meetinstructie.

5. PRESENTATIE

Er zal een uitgebreide verkoopbrochure gemaakt worden van uw woning. Hierin staan diverse foto's, een uitgebreide omschrijving, een locatiekaart en de plattegronden vermeld. Kortom alles wat een kandidaat-koper nodig heeft om een goede indruk van uw woning te verkrijgen!

Daarnaast zal uw woning op diverse (grote) internetsites worden aangemeld. Op deze  websites kunnen belangstellenden de uitgebreide informatie omtrent uw woning bekijken en downloaden. Ook raden wij altijd aan om een te koop bord te plaatsen bij/aan uw woning. Dit is een gemakkelijke en vaak ook succesvolle reclame voor uw woning. Mensen die geen verhuisplannen hebben kunnen op deze manier toch op het idee gebracht worden om te gaan verhuizen.

6. BEZICHTIGINGEN

Zodra belangstellenden een afspraak hebben gemaakt voor een bezichtiging van uw woning, geef ik deze afspraak z.s.m. aan u door. Het kan ook voorkomen dat ik een dag of dagdeel of zelfs 2 dagen/dagdelen de bezichtigingen achter elkaar zal inplannen. Dit is afhankelijk van het aantal geïnteresseerden dat op uw woning afkomt.

Ik ga er vanuit dat u er alles aan zult doen om uw woning schoon en opgeruimd te presenteren als ik met belangstellenden uw woning kom bezichtigen. Ook uw tuin dient er netjes bij te staan. Wij adviseren u om zelf tijdens de bezichtiging niet aanwezig te zijn. De ervaring leert dat kijkers zich meer op hun gemak voelen als de eigenaar zelf niet aanwezig is. Vaak vertellen zij mij ook meer over uw woning als u er zelf niet bij bent. Na de bezichtiging zal ik een tijdsindicatie afspreken waarbinnen zij een reactie dienen te geven of wel een bod dienen uit te brengen. Ik zal u op de hoogte brengen van de reactie(s) van de kijker(s) en/of u krijgt inzicht in het digitale account van uw woning.

7. ONDERHANDELEN /BIEDPROCES/ KOOPAKTE

Indien men door wilt gaan op uw woning, zijn er over het algemeen twee mogelijkheden:

  1. Men doet een bod op uw woning via het digitale dossier van uw woning (Eerlijk bieden) wat inhoudt dat kandidaten alle stukken omtrent uw woning in kunnen zien en via dit systeem voor een bepaalde datum en tijdstip een bod kunnen doen op uw woning. Alle biedingen die in dit systeem worden gedaan worden aan u en mij vrijgegeven op de sluitingsdatum. Daarna zal ik contact met u opnemen om de gedane bieding(en) met u te bespreken. U besluit dan of u akkoord gaat met een bieding of niet.
  2. Men doet een bod op uw woning via telefoon/e-mail/digitaal dossier, dit bod zal ik met u bespreken waarbij u besluit om wel of geen tegenvoorstel te doen. Op deze manier kan er heen en weer onderhandelt worden over uw woning totdat er een prijsovereenstemming is bereikt of niet.

Indien er een prijsovereenstemming is bereikt, zal ik er zo spoedig mogelijk voor zorgdragen dat er een koopakte wordt opgesteld. Deze koopakte zal eerst in concept naar koper en verkoper worden gemaild of via het digitale dossier worden verstrekt. Na akkoord kan de koopakte digitaal worden ondertekent, of indien gewenst kan ik ook bij u langskomen zodat u de koopakte kunt ondertekenen.

8. EINDINSPECTIE/NOTARIEEL TRANSPORT

Zodra de financiering van koper gereed is en de afgesproken datum van overdracht bereikt is, gaat de juridische overdracht plaatsvinden bij de notaris. In de meeste gevallen zal er vlak ervoor nog een eindinspectie van uw woning worden uitgevoerd samen met de kopende partij. U dient de woning volgens de gemaakte afspraken op te leveren. Indien alles akkoord is bevonden door de koper, zullen wij de meterstanden opnemen en kan de overdracht bij de notaris plaatsvinden. Het is voor een koper prettig als u zelf bij de eindinspectie aanwezig bent, u kent uw woning als geen ander en kan dan wellicht nog wat dingen uitleggen aan de koper.

9. ADVERTEREN

Indien dat nodig is of gewenst is kan er extra geadverteerd worden met uw woning. U kunt hierbij denken aan een extra opvallende advertentie op Funda met een toppositie of een woning in beeldadvertentie. Ook kan er een advertentie gemaakt worden voor Facebook/Instagram. Een advertentie in een (lokale) krant zoals het Woonmagazine, de PZC, een  Gemeentekrant zoals de Bode, Het Advertentieblad, de Borselse bode etc. is ook mogelijk. Voor exclusievere objecten kan er ook geadverteerd worden in bijvoorbeeld de Vivace of Vivenda.

10. KOSTEN & PROMOTIE

Het courtagetarief is vrijwel altijd een percentage van de koopsom, wat bij mij doorgaans 0,2% lager ligt dan de gemiddelde makelaar. Indien uw woning in een hogere prijscategorie valt, kan er ook een vast courtagetarief worden afgesproken. Het promotiepakket (foto’s, plattegronden, meetrapport, film, brochures en jaarabonnement Funda) kost ca. € 710,- (prijswijzigingen voorbehouden).

11. NAZORG

Indien er na het notarieel transport nog vragen zijn of indien zich er onverhoopt toch nog problemen voordoen, dan kunt u altijd nog terecht bij ons voor advies.