Stappenplan verkoopbemiddeling

1. VRIJBLIJVENDE WAARDEBEPALING /KENNISMAKINGSGESPREK

Tijdens het eerste bezoek aan uw woning, zal de woning uitgebreid worden opgenomen. Het is dan handig om alvast een oud taxatierapport en/of bouwtekeningen en het bewijs van eigendom klaar te leggen. Ik kan dan de informatie die ik nodig heb, uit deze gegevens halen. Na de opname van de woning zal ik de verkoopwaarde van uw woning met u bespreken en u een advies uitbrengen over welke vraagprijs u het beste kunt gaan hanteren. Daarnaast zal ik mijn werkwijze aan u uitleggen om uw woning zo goed mogelijk in de markt te zetten en wat u zoal kunt verwachten.

2. IN VERKOOP NAME/COMPLETERING DOSSIER

Indien mijn manier van werken u aanspreekt zal ik uw woning (indien gewenst) direct in de verkoop nemen. Ik zal een fotograaf opdracht geven om een afspraak met u te maken voor het maken van de foto’s. Woningzoekenden willen op internet namelijk zoveel mogelijk foto's van uw woning bekijken. Een goede eerste indruk van uw woning is dus ontzettend belangrijk. Probeert u er dan ook voor zorg te dragen dat uw woning er gelikt uitziet. U kunt hierbij denken aan het weghalen van teveel meubels/prullaria zodat de vertrekken goed tot hun recht komen, donker of gekleurde wanden wit maken, onderhoudsschilderwerk, nieuwe kitranden etc. U ontvangt van tevoren via de mail nog tips van de fotograaf. Het is ook mogelijk dat wij de foto’s zelf maken, hier wordt uiteraard ook zorg aanbesteedt, echter hebben wij niet dezelfde kwaliteiten als een fotograaf.

Ook zal er nog een vragenlijst ingevuld worden en een lijst met roerende zaken, zodat wij belangstellenden zo uitgebreid mogelijk kunnen informeren en daardoor (juridische) problemen achteraf voorkomen kunnen worden.

3. VERKOOPSTYLING

Voor sommige woningen kan het raadzaam zijn om de woning te restylen c.q. verkoopklaar te maken. Dit kunt u zelf doen, maar ook uitbesteden. Uiteraard geven wij u (indien nodig) tips om uw woning beter te presenteren voor de verkoop van uw woning. Indien gewenst kunnen wij u echter ook in contact brengen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restylen van woningen.

4. PLATTEGRONDEN

Omdat niet iedereen via de foto’s een juiste inschatting kan maken van de ruimtes die uw woning te bieden heeft, worden er door een gespecialiseerd bedrijf plattegronden gemaakt van uw woning. Dit zullen plattegronden zijn waarbij ook interieur is ingetekend. Op deze manier kunnen belangstellenden in één oogopslag zien wat de mogelijkheden van uw woning zijn. U dient dan wel een bouwtekening of een schets aan te leveren met alle maatgevingen daarin vermeld. Ook is het mogelijk om dit uit te besteden aan een tekenaar, de kosten hiervoor bedragen € 115,- incl. BTW

5. PRESENTATIE

Er zal een uitgebreide en complete verkoopbrochure gemaakt worden van uw woning. Hierin staan diverse foto's, een uitgebreide omschrijving van uw woning, een kadastrale kaart, een kaart van de omgeving en duidelijke plattegronden vermeld. Kortom alles wat een kandidaat-koper nodig heeft om een goede eerste indruk van uw woning te verkrijgen!

Daarnaast zal uw woning op diverse internetsites worden aangemeld. Op de diverse websites kunnen belangstellenden de uitgebreide informatie omtrent uw woning bekijken en downloaden. Het is uiteraard ook mogelijk om een te koop bord bij uw woning te plaatsen. Dit is een goede en gemakkelijke reclame voor uw woning. Zeker als er regelmatig (fiets)-verkeer langskomt. Daarmee kunnen ook mensen die helemaal geen verhuisplannen hebben, op het idee komen om te gaan verhuizen!

6. BEZICHTIGINGEN

Zodra belangstellenden een afspraak hebben gemaakt voor een bezichtiging van uw woning, bellen of mailen wij deze afspraak direct naar u door. Wij gaan er vanuit dat u er alles aan zult doen om uw woning schoon en opgeruimd te presenteren als wij met belangstellenden komen kijken. Wij adviseren u om zelf tijdens de bezichtiging niet aanwezig te zijn. De ervaring leert namelijk dat kijkers zich meer op hun gemak voelen als de eigenaar zelf niet aanwezig is. Vaak vertellen zij ons ook meer over uw woning als u er zelf niet bij bent. Na de bezichtiging zullen wij een tijdsafspraak maken met de kandidaten om een reactie aan ons te geven. Wij zullen u per e-mail op de hoogte brengen van de reactie van de kijker (ook na de bezichtiging). Indien er nog steeds interesse is, wordt er vaak een afspraak gemaakt voor een tweede bezichtiging.

7. ONDERHANDELEN / ADMINISTRATIEVE AFWIKKELING

Indien men door wilt gaan op uw woning, zal er een bod op uw woning worden uitgebracht. Deze bieding zal met u worden besproken en wij adviseren u (afhankelijk van het gedane voorstel) om wel of geen tegenvoorstel te doen. Op deze manier kan het een aantal malen over en weer gaan. Zodra er een overeenstemming is bereikt zal ik ervoor zorgdragen dat er een koopakte wordt opgesteld. Deze koopakte zal zo spoedig mogelijk vooraf naar koper en verkoper worden gemaild, waarna er een afspraak zal worden gemaakt voor ondertekening van deze koopakte. .

8. EINDINSPECTIE/NOTARIEEL TRANSPORT

Voordat het notarieel transport plaatsvindt, zal er nog een eindinspectie van uw woning worden uitgevoerd met de kopende partij. U dient de woning volgens de gemaakte afspraken op te leveren. Indien alles akkoord is bevonden door de koper, zullen wij de meterstanden opnemen en (indien mogelijk) met u meegaan naar de notaris voor het notarieel transport van uw woning.

9. KOSTEN

Doordat wij geen grote overheadkosten hebben, is het mogelijk om een zeer scherp courtagetarief te hanteren, waar u van mee kunt profiteren!

Een volledige service, een goede prijs-/kwaliteitsverhouding voor het aantrekkelijke tarief van slechts 1,35 % incl. BTW over de koopsom van uw woning (met een minimum tarief van

€ 1.750,- incl. BTW). Wij rekenen een bedrag van € 495,- (incl. BTW) aan opstartkosten. Hiervoor worden de professionele foto’s gemaakt, brochures compleet met plattegronden vervaardigd en de aanmeldingen op de diverse grote websites gedaan.

Indien het voor u niet mogelijk is om deze opstartkosten vooraf te voldoen mogen deze ook in twee termijnen worden voldaan of achteraf worden verrekend, in dat laatste geval komt er dan wel een rente vergoeding bovenop van € 150,-.

Indien uw woning in een hogere prijscategorie valt, dan kan er een aangepast courtagetarief worden afgesproken.

10. ADVERTEREN

Indien gewenst kan er ook extra geadverteerd worden. U kunt bijvoorbeeld denken aan adverteren in de PZC, de desbetreffende Gemeentekrant zoals de Bode, Het Advertentieblad, de Borselse bode etc. Ook kunt u bijvoorbeeld adverteren in de Vivace of de Vivenda indien u een exclusiever object heeft.

De meest reguliere manier van adverteren is adverteren in het magazine “Woon in Zeeland”, de advertentiekosten bedragen € 119,50,- (incl. BTW) per keer. Wij zullen u hier t.z.t. voor benaderen, het is aan u of u mee wilt doen. Wel adviseren wij u om ons de vrijheid te geven om twee maal één advertentie te plaatsen op een tijdstip waarvan wij denken dat het verstandig is om extra aandacht op uw woning te vestigen. Deze advertenties worden na plaatsing aan u doorberekent.

Uw woningadvertentie op Funda wordt standaard geplaatst met één hoofdfoto en alle kenmerken. Indien u wilt dat alle foto’s ook op Funda getoond worden, dan dient u hiervoor een abonnement af te nemen bij Funda, dit is overigens wel aan te raden.

11. NAZORG

Indien er na het notarieel transport nog vragen zijn of mochten zich er onverhoopt toch nog problemen voordoen, dan kunt u altijd bij ons terecht voor advies.

Contact opnemen